Some mukana työnhaussa

Sosiaalinen media on osa arkipäiväämme – oli kyseessä aamukahvin lomassa tsekatut snäppipäivitykset tai pidemmät Facebook-sessiot. Vielä toistaiseksi some on pysynyt suhteellisen epävirallisena työnhakukanavana, mutta sen käyttö rekrytoinneissa on aloittanut yleistymisensä.

Henkilöbrändäys – siis mikä?

Puhuttaessa henkilöbrändäyksestä tarkoitetaan lyhykäisyydessään sitä kokonaiskuvaa, jonka annat itsestäsi muille. Mistä meemistä tykkäsit, minkä uutisartikkelin jaoit, kuinka vietit viikonloppusi? Sosiaalisen median aikakautena jokainen julkinen toimintosi netissä vaikuttaa tähän kuvaan joko positiivisesti tai negatiivisesti. Tämän takia ensimmäinen askel työnhakuun somessa on siivota julkinen feedisi. Radikaaleimmat ja negatiivisimmat päivitykset kannattaa siis jättää kaveripiirin sisälle. Googlettamalla oman nimesi näet, minkälaisen kuvan olet tähän mennessä itsestäsi rakentanut. Onpa joskus sattunut niinkin, että työntekijä on saanut potkut some-käyttäytymisensä takia.

Sosiaalisen median hyödyt

Sosiaalisen median vahvuuksia on reaaliajassa toimiminen. Seuraamalla sinua kiinnostavia yrityksiä voit olla ensimmäisten joukossa kuulemassa vapautuvista työpaikoista.

We know the struggle!

Työnhaun ei tarvitse olla kuivaa ja tylsää. Some on kanava, jonka kautta työntekijät ja työnantajat saavat mahdollisuuden kohdata toisensa ilman virallisia ja pelottavia puhelinsoittoja tai sähköpostikeskusteluja. Tämä toivottavasti siis madaltaa kynnystä aloittaa keskustelu työnantajan kanssa.

Tykkäämällä tai seuraamalla esimerkiksi rekrytointikanavia saat automaattisesti ilmoituksen, kun uusia työpaikkoja avautuu. Nykyisin varsinkin rekrytointiyrityksillä on tapana ilmoittaa päivityksillä uusista avoimista paikoista. Näin työnhaku ei vaadi työnhakijalta yhtä aktiivista toimintaa kuin aiemmin. Lisäksi mitä useamman kanavan ottaa haltuun, sitä parempi mahdollisuus on löytää se duunipaikka, johon juuri sinut on luotu.

Somen eri muodot

Facebook on sosiaalisen median muodoista ehkäpä se suosituin. Käyttäjämäärät Suomessa ovatkin reippaasti yli kahden miljoonan. Työnhaussa se voi kuitenkin olla haasteellinen, sillä työpaikkailmoitukset hukkuvat helposti muiden päivitysten sekaan.

Työnhaussa myös Twitter on yleistynyt. Se on jo jonkin aikaa pyrkinyt madaltamaan kynnystä keskusteluun työnantajan ja -hakijan välillä. Twitterin ehdottomana vahvuutena on sen reaaliaikaisuus: päivityksiä voi sadella jopa useampia päivässä.

LinkedIn, itse ”työelämän Facebook” on helppo ja ammattimainen tapa luoda itsellesi julkinen CV nettiin. Varsinkin isommat organisaatiot ovat levittäytyneet etsimään työntekijöitä juuri tämän kanavan kautta. Headhunting eli suorahaku ilman avointa työpaikkailmoitusta esimerkiksi asiantuntijatehtäviin on yleisimmillään LinkedIn:n kautta.

Sosiaalisen median tulevaisuus

Tulevaisuudessa some tulee väistämättä yleistymään entistä enemmän myös työnhaussa. Toivottavasti työnhaku tulee olemaan siis entistä helpompaa ja lähestyttävämpää.

Kynnys ottaa yhteyttä työnantajaan saisi olla vielä nykyistä matalammalla. Messenger ja chat-botit ovat vielä sillä saralla alkutekijöissään. Mahdollisesti jonain päivänä työpaikkaan ja tuleviin kollegoihin voi tutustua jo ennen työhakemuksen lähettämistä.

Amisrekry #somessa

Pitemmittä puheitta –  seuraa myös meitä! Uusimmat vinkit työnhakuun, sekä avautuvat työpaikkamme tulee päivittymään blogin lisäksi myös esimerkiksi Facebookin, Instagramin ja Twitterin puolelle.

– Julia


 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *